Σχετικά με την εισαγωγή μαθήματος γεωλογίας στο σχολείο
Σε ερώτησή του προς το Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων ο βουλευτής της Νέας Δημοκρατίας Ιωάννης Καλλιάνος υποβάλλει ερώτημα σχετικά με τον εμπλουτισμό των σχολικών βιβλίων με θέματα γεωλογικής εκπαίδευσης.
Διαβάστε ολόκληρη την ερώτηση του βουλευτή της Νέας Δημοκρατίας παρακάτω.
Θέμα: Ανάγκη εμπλουτισμού των σχολικών βιβλίων με θέματα γεωλογικής εκπαίδευσης
Η Ελλάδα αποτελεί χώρα με υψηλή σεισμική και ηφαιστειακή δραστηριότητα, ευρισκόμενη στο σημείο σύγκλισης μεγάλων λιθοσφαιρικών πλακών.
Ενδεικτικά, στη Σαντορίνη βρίσκεται ένα από τα ηφαίστεια που έδωσαν μία από τις ισχυρότερες εκρήξεις των ιστορικών χρόνων σε παγκόσμιο επίπεδο ενώ επίσης η χώρα μας κατατάσσεται πρώτη στην Ευρώπη και έκτη στον κόσμο σε σεισμικότητα.
Καθημερινά στον τόπο μας συμβαίνουν μικροί ή μεγάλοι σεισμοί και οι εδικοί τονίζουν ότι πρέπει να μάθουμε να ζούμε με τους σεισμούς, εννοώντας ότι οφείλουμε να γνωρίζουμε πως θα αντιδράσουμε σε μια τέτοια περίπτωση.
Έως και το τέλος της δεκαετίας του 1990, οπότε η τότε αλλαγή των προγραμμάτων σπουδών σταμάτησε τη διδασκαλία του, στο λύκειο διδασκόταν το μάθημα της γεωλογίας παρέχοντας σημαντική πληροφόρηση για τη γεωλογική δομή των περιοχών της χώρας μας.
Σήμερα πλέον, στο σύνολο των σχολικών βιβλίων του δημοτικού, γυμνασίου και λυκείου – που τα παλαιότερα γράφτηκαν και διδάσκονται από τα μέσα της δεκαετίας του 1990, ενώ τα νεότερα από τα μέσα της δεκαετίας του 2000 – σκόρπιες, λιγοστές και αποσπασματικές πληροφορίες έκτασης λίγων μόλις σελίδων υπάρχουν για γεωλογικά θέματα ή για τη σεισμική και την ηφαιστειακή δράση στη χώρα μας.
Αυτό έχει ως αποτέλεσμα, πλην ελάχιστων φωτεινών εξαιρέσεων ανάδειξης τέτοιων θεμάτων σε σχολικά βιβλία, οι μαθητές και οι μαθήτριες να μη διδάσκονται θέματα αντισεισμικής προστασίας και συμπεριφοράς σε τέτοιας μορφής φυσικά φαινόμενα.
Πρέπει βέβαια να τονιστεί το γεγονός ότι κατά το 2014 διαμορφώθηκε πρόγραμμα σπουδών για μάθημα της Α’ Λυκείου με τίτλο «Γεωλογία και Διαχείριση Φυσικών Πόρων» που δημοσιεύθηκε στο ΦΕΚ 186Β/2015 με αρκετές διδακτικές ώρες, περίπου 15, να αφιερώνονται σε θέματα όπως οι λιθοσφαιρικές πλάκες, η σεισμικότητα και η ηφαιστειότητα της χώρας μας, η γεωλογική ιστορία της Ελλάδας και της Ευρώπης, οι φυσικές καταστροφές όπως σεισμοί, τσουνάμι, κατολισθήσεις, πλημμύρες, ξηρασίες κ.ά., όμως η υλοποίηση αυτού του προγράμματος καθώς και η συγγραφή σχετικού σχολικού εγχειριδίου δεν ξεκίνησαν ποτέ λόγω της κυβερνητικής αλλαγής τον Ιανουάριο του 2015.
Επίσης, δεν διαμορφώθηκε ποτέ κάποιο αντίστοιχο πρόγραμμα τέτοιας έκτασης σε διδακτικές ώρες για καμιά τάξη του δημοτικού ή του γυμνασίου.
Με βάση τα παραπάνω, ερωτάται η κυρία Υπουργός:
- Ποιος είναι ο προγραμματισμός ώστε να εφαρμοστούν προγράμματα σπουδών που θα περιέχουν επαρκώς θέματα γεωλογικής εκπαίδευσης και να υπάρξει κατάλληλο εκπαιδευτικό υλικό για τη διδασκαλία τους;
Ο ερωτών Βουλευτής
Ιωάννης Καλλιάνος