Αξιολόγηση εκπαιδευτικών: δύο αξιολογητές, portfolio και συνέντευξη
Η αξιολόγηση των εκπαιδευτικών, η οποία αναμένεται να εφαρμοστεί από τον Σεπτέμβριο του 2021, είναι θέμα συζήτησης της ηγεσίας του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων, με διάφορα σενάρια, όπως αξιολόγηση από δύο αξιολογητές, συνέντευξη και δημιουργία ξεχωριστού portfolio για τον κάθε εκπαιδευτικό, να εξετάζονται σύμφωνα με ρεπορτάζ του Ελεύθερου Τύπου.
Στο νομοσχέδιο που αναμένεται να έρθει από το Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων, η αξιολόγηση των εκπαιδευτικών αποτελεί μόνο έναν από τους πυλώνες των αλλαγών που επιθυμεί να φέρει η πολιτική ηγεσία στον χώρο των σχολείων. Η αξιολόγηση περίπου 170.000 εκπαιδευτικών θα συνοδεύεται από τον νέο τρόπο επιλογής στελεχών (διευθυντές σχολείων, διευθυντές εκπαίδευσης κ.λπ.) σε συνδυασμό με μοντέλο αξιολόγησής τους, καθώς και με ρυθμίσεις που τουλάχιστον σε παιδαγωγικό επίπεδο, όπως σημειώνουν πηγές του Υπουργείου, θα αφήνουν μεγαλύτερα περιθώρια ελευθερίας στα σχολεία.
Στο πλαίσιο της υποστήριξης της εκπαιδευτικής διαδικασίας, ο εκπαιδευτικός θα αξιολογείται για το εκπαιδευτικό του έργο και την απόδοση αυτού. Οσοι βαθμολογηθούν επιτυχώς θα επιβραβευθούν, ενώ οι υπόλοιποι θα δεχτούν υποστήριξη με στόχο τη βελτίωσή τους.
Σύμφωνα με τα όσα είναι γνωστά μέχρι στιγμής, το Υπουργείο φαίνεται να επενδύει στις επιμορφώσεις, προτάσσοντάς τες ως το «εργαλείο» που θα οδηγήσει στη βελτίωση των επιδόσεών τους, ενώ ξεκαθαρίζει σε όλους τους τόνους ότι δεν υπάρχει καμία πρόθεση επιβολής τιμωρητικής αξιολόγησης.
Δύο αξιολογητές
Μέχρι στιγμής, όπως όλα δείχνουν, φαίνεται να προκρίνεται το σενάριο των δύο αξιολογητών, του διευθυντή της σχολικής μονάδας και του συντονιστή Εκπαίδευσης. Το σενάριο για τουλάχιστον δύο αξιολογητές στοχεύει στο να διατηρηθεί η αντικειμενικότητα, όπως υποστηρίζουν στελέχη του Υπουργείου, κατά τη διάρκεια της αξιολόγησης και να μην υπάρξουν φαινόμενα υποκειμενικής κρίσης που θα επιφέρουν αδικίες κατά τη διαδικασία.
Οι παιδαγωγικές μέθοδοι του εκπαιδευτικού θα παίζουν καθοριστικό ρόλο στην αξιολόγησή του, ενώ μέσα στα σχέδια του Υπουργείου, αν προκριθεί αυτό το σενάριο, προβλέπεται και συνέντευξη του εκπαιδευτικού από τους αξιολογητές.
Πέραν των παραπάνω κριτηρίων, στη συνολική βαθμολόγηση θα προστεθούν και τα τυπικά προσόντα του κάθε εκπαιδευτικού. Μάλιστα, φαίνεται να προκρίνεται η δημιουργία portfolio για τον κάθε εκπαιδευτικό, που θα αποτυπώνει τα ακαδημαϊκά του προσόντα, καθώς και την πορεία του στην εκπαίδευση. Θετικά θα βαθμολογηθούν και οι επιμορφώσεις που έχει παρακολουθήσει κατά καιρούς.