Αναπαραστάσεις μαθητών για την αδιαβατική συμπίεση (έρευνα)
Στα πρακτικά του 10ου Πανελληνίου Συνεδρίου Διδακτικής των Φυσικών Επιστημών και Νέων Τεχνολογιών στην Εκπαίδευση διαβάσαμε μια ενδιάφερουσα έρευνα που αφορά τις νοητικές παραστάσεις των μαθητών της Β’ Λυκείου για την αδιαβατική συμπίεση.
Στην έρευνα συμμετείχαν 54 μαθητές Θετικού Προσανατολισμού Β’ Λυκείου. Ένας από τους ερευνητές πραγματοποίησε μια διδακτική παρέμβαση κατά την οποία παρουσίασε μια κατά προσέγγιση αδιαβατική συμπίεση ιδανικού αερίου.
Στη συνέχεια, οι μαθητές κλήθηκαν να απαντήσουν γραπτά στο ερώτημα “γιατί υπήρξε ανάφλεξη του χαρτιού μέσα στο δοχείο;”. Τα αποτελέσματα δείχνουν πως ο πρώτος θερμοδυναμικός νόμος απαξιώνεται από την πλειοψηφία των μαθητών οι οποίοι εστιάζουν στη φαινομενολογία. Διαβάστε την περίληψη παρακάτω:
“Η παρούσα έρευνα αναφέρεται στις νοητικές παραστάσεις που έχουν οι μαθητές της Β’ Λυκείου για εισαγωγικές έννοιες της θερμοδυναμικής και ειδικά για τον πρώτο θερμοδυναμικό νόμο (ΠΘΝ), επικεντρώνοντας στις εξηγήσεις που παρέχουν μέσα από την πραγματική αναπαράσταση μιας αδιαβατικής συμπίεσης.
Τα κυριότερα αποτελέσματα ήταν πως η πλειονότητα αξιοποιεί εναλλακτικά εννοιολογικά πλαίσια, δηλαδή ο ΠΘΝ απαξιώνεται ιδιαίτερα και εστιάζουν στη φαινομενολογία. Επιπλέον στις απαντήσεις τους περιλαμβάνονται συνήθως δύο ή τρεις κατηγορίες εξηγήσεων, οι οποίες πιθανά οφείλονται στα ποικίλα εννοιολογικά πλαίσια που οι μαθητές διδάσκονται.
Το πλήρες άρθρο είναι διαθέσιμο ΕΔΩ (σελίδα 577).