Έρευνα χρήσης διαδικτύου 14.000 μαθητών 10-17 ετών
Το Ελληνικό Κέντρο Ασφαλούς Διαδικτύου πραγματοποίησε έρευνα τον Νοέμβριο-Δεκέμβριο του 2018 σε μαθητές πρωτοβάθμιας (Ε’ και ΣΤ’ τάξεις) και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης (Γυμνάσια και Λύκεια) σχετικά με τη χρήση του διαδικτύου.
Πιο συγκεκριμένα, συμμετείχαν 14.000 μαθητές ηλικίας 10-17 ετών από 400 σχολεία της Αθήνας, της Θεσσαλονίκης, του Ηρακλείου Κρήτης, της Λάρισας και της Πάτρας και οι γονείς/κηδεμόνες τους.
Συμπερασματικά προκύπτει ότι ένα μεγάλο ποσοστό γονιών στην Ελλάδα δεν αντιμετωπίζει τη χρήση του διαδικτύου από τα παιδιά με προσοχή κάτι που φαίνεται και στο γεγονός πως δεν θέτουν όρια και κανόνες ακόμα και σε παιδιά ηλικίας Δημοτικού ή και μικρότερα.
Τα παιδιά κάνουν χρήση των κοινωνικών δικτύων σε όλο και μικρότερη ηλικία, ανοίγοντας πολλές φορές προφίλ δηλώνοντας ψευδή ηλικία, εν αγνοία των γονιών τους.
Ένα μεγάλο ποσοστό αυτών θέτει τον εαυτό του σε κίνδυνο υιοθετώντας λάθος πρακτικές όπως το να αποδέχεται αιτήματα φιλίας από αγνώστους, να συναντιέται με ανθρώπους που γνώρισε μέσω διαδικτύου, να μοιράζεται πολύ προσωπικές φωτογραφίες στο διαδίκτυο, να κοινοποιεί υλικό χωρίς να σκέφτεται πιθανές συνέπειες.
Μια από τις χαρακτηριστικές συνέπειες που προκύπτει μέσα από τις απαντήσεις είναι το γεγονός ότι ένα στα πέντε παιδιά δηλώνει ότι έχει δεχτεί κάποιου είδους διαδικτυακή παρενόχληση σε κάποια στιγμή της «ψηφιακής» ζωής του.
Όσον αφορά στο καίριο θέμα της υπερβολικής ενασχόλησης, σχεδόν τα μισά παιδιά παραδέχονται ότι παραμελούν τις δραστηριότητες τους για χάρη του διαδικτύου ενώ περίπου 1 στα 3 παιδιά είτε παραδέχεται, είτε νομίζει ότι έχει πρόβλημα εθισμού στο διαδίκτυο.
Επιμέρους από τα αποτελέσματα της έρευνας προκύπτει ότι σχεδόν το σύνολο των παιδιών χρησιμοποιεί το διαδίκτυο είτε καθημερινά είτε τις μισές ημέρες της εβδομάδας. Κινητό τηλέφωνο διαθέτουν 9 στα 10 παιδιά, η πλειοψηφία των παιδιών ξεκινά να μπαίνει στο διαδίκτυο στην ηλικία των 7-8 ετών, ηλικία όμως που βαίνει διαρκώς μειούμενη στην πάροδο του χρόνου.
Ένα στα πέντε παιδιά ξεκινά να μπαίνει στο διαδίκτυο στην πολύ μικρή και ευαίσθητη ηλικία των 4-6 ετών. Τα κορίτσια, όπως προκύπτει από την έρευνα ασχολούνται κυρίως με τα κοινωνικά δίκτυα και τα αγόρια με τα διαδικτυακά παιχνίδια.
Από τις απαντήσεις του δείγματος δεν προκύπτουν σημαντικές διαφορές σε ποσοστά από μεταβλητές, όπως είναι η περιοχή δειγματοληψίας και το μορφωτικό επίπεδο των γονιών.
Μπορείτε να διαβάσετε το σύνολο των αποτελεσμάτων της έρευνας και τις δράσεις που προτείνει το Ελληνικό Κέντρο Ασφαλούς Διαδικτύου ΕΔΩ.