Η Κοσμητεία της Φιλοσοφικής του ΑΠΘ για τα κολλέγια
Ψήφισμα της Κοσμητείας της Φιλοσοφικής Σχολής του Αριστοτέλειου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης για τα κολλέγια
Πολλά έχουν γραφεί και έχουν ειπωθεί για τα χαρακτηριστικά που πρέπει να διαθέτει ο εκπαιδευτικός, ώστε να ανταποκρίνεται στις απαιτήσεις του σχολείου του 21ου αιώνα.
Τα περισσότερα στηρίζονται στη διεθνή έρευνα και εμπειρία ή τις συστάσεις διεθνών και υπερεθνικών οργανισμών, όπως είναι το Συμβούλιο της Ευρώπης, η Ευρωπαϊκή Ένωση, η UNESCO κ.λπ. Ωστόσο, δεν μπορούσαμε να φανταστούμε ότι το Υπουργείο Παιδείας θα πρότεινε διάταξη (άρθρο 50 νομοσχεδίου) με την οποία οι απόφοιτοι των κολεγίων θα θεωρούνταν αυτομάτως ισότιμοι με τους απόφοιτους και τις απόφοιτες των πανεπιστημιακών τμημάτων, διότι:
- οι σπουδαστές των κολεγίων δεν επιλέγονται με πανελλαδικές εξετάσεις,
- τα προσόντα τους είναι μειωμένα, εφόσον οι σπουδές τους διαρκούν κατά κανόνα τρία χρόνια, τα μαθήματα που έχουν παρακολουθήσει είναι λιγότερα από τα μαθήματα των δημόσιων πανεπιστημίων, δεν έχουν κάνει πρακτική άσκηση σε σχολεία και δεν διαθέτουν την απαραίτητη παιδαγωγική και διδακτική επάρκεια,
- τα κολέγια λειτουργούν αποκλειστικά ως εκπαιδευτικά κέντρα, χωρίς να επιτελούν ερευνητικό έργο, που είναι τόσο σημαντικό για την εκπαίδευση σε ακαδημαϊκό επίπεδο,
- τα κολέγια δεν έχουν αξιολογηθεί από την Α.ΔΙ.Π., την ανεξάρτητη αρχή που αξιολογεί όλα τα ελληνικά δημόσια πανεπιστήμια και πιστοποιεί τα προγράμματα των σπουδών τους, και
- οι διδάσκοντες στα κολέγια, συνήθως προσωρινοί και ωρομίσθιοι, με κανένα τρόπο δεν μπορεί να θεωρηθούν ισότιμοι με τους καθηγητές των δημόσιων πανεπιστημίων, οι οποίοι έχουν εκλεγεί με αυστηρές προϋποθέσεις, διαθέτουν αυξημένα ακαδημαϊκά προσόντα και υπόκεινται σε διαρκή αξιολόγηση.
Θεωρούμε, λοιπόν, συνταγματικά ανισότιμη τη διάταξη που δίνει το δικαίωμα στους απόφοιτους και τις απόφοιτες των κολεγίων να διοριστούν ως εκπαιδευτικοί στη δημόσια εκπαίδευση, χωρίς προηγούμενη αναγνώριση των επαγγελματικών ή ακαδημαϊκών προσόντων τους.
Τη στιγμή που χιλιάδες απόφοιτοι/-ες των «καθηγητικών» και των παιδαγωγικών σχολών συνωστίζονται για μια θέση στο δημόσιο, είναι άδικο να εξομοιώνονται με συνομηλίκους τους, οι οποίοι/-ες ούτε τα απαραίτητα ακαδημαϊκά προσόντα διαθέτουν ούτε την απαιτούμενη πιστοποίηση της παιδαγωγικής και διδακτικής επαρκείας.
Για όλους τους παραπάνω λόγους ζητούμε από το Υπουργείο Παιδείας να αποσύρει τη σχετική διάταξη και να προχωρήσει, με βάση και την Έκθεση του Συνηγόρου του Πολίτη για την αναγνώριση των επαγγελματικών δικαιωμάτων, σε διαβούλευση με τα Πανεπιστήμια, με σκοπό την επίτευξη της συνταγματικής ισότητας, που θα οδηγήσει και στην ουσιαστική βελτίωση της ποιότητας της δημόσιας εκπαίδευσης.
Εκ μέρους της Κοσμητείας της Φιλοσοφικής Σχολής Καθηγητής Δημήτρης Κ. Μαυροσκούφης Κοσμήτορας